L'espai / Al voltant de la Festa / Les Institucions / Protocol / Les músiques La Festa Major de Solsona és una de les més antigues i alhora amb més tradició de totes les festes majors que actualment se celebren arreu del país. Aquest ric i secular patrimoni festiu recula en la llunyania dels temps, almenys des del segle XIV.
L'espai Aquests escenaris urbans tenen la mateixa fesomia des de l'època medieval i, per aquest motiu, s'ha vetllat perquè la comparseria no surti de la ciutat emmurallada, és a dir, el nucli antic de Solsona, pel simbolisme que representa dansar en el mateix context durant més de tres segles i no treure'n d'aquest les seves figures. Un dels paràmetres clau de l'organització de la Festa Major, que s'ha recollit també en el protocol escrit del folklore geganter -redactat l'any 1983- és el de no transportar la nostra festa fora del seu marc natural, ja que no podem deslligar el folklore de l'encant del seu espai propi. La nostra festa ens mostra dos trets fàcilment visibles i que en són eixos vertebradors, el caràcter mediterrani i l'espai festiu. El primer ve marcat per la raó de fer el passacarrers i executar els balls a l'eix central del poble, i el moment culminant de la festa són les onze danses que se celebren a la plaça Major. La plaça solsonina té un simbolisme especial, en ser l'indret on la tradició diu que els dos antics nuclis de població es varen unir. Tot i que molts pobles han recuperat aquestes danses, bàsicament són tres (Solsona, Berga i Olot) les ciutats que han aconseguit un esquema semblant. Podem explicar, a tall d'exemple, que el seguici festiu de Barcelona és una reproducció de part dels elements que mai havien desaparegut a Solsona. El caràcter d'aquest enclavament solsoní ve donat per un seguit de moments col.lectius; l'escenari central de la festa és al sector dels balls que està presidit pel cadafal de les autoritats; a part d'aquest, en podríem situar altres que, per què no, també formen part d'aquest àmbit, com són les terrasses dels bars de la mateixa plaça i l'interior de les cases on bull l'ambient de germanor que representa la festa. Aquests símbols són un clar exemple del caràcter mediterrani de la nostra festa, en què tothom entra hi surt d'un espai comú. La Festa Major solsonina és una de les festes més antigues de Catalunya, si prenem per referència l'any 1303, del qual s'ha trobar una partida (16 de febrer de 1303) que constata que el canonge Berenguer d'Olivelles va donar dues lliures de cera per il.luminar la imatge de la Verge del Claustre en quatre festivitats de la Verge Maria i set de N. Sr. Una d'aquelles festivitats era el 8 de setembre, és a dir, la ciutat ja rendia culte aquest dia a la Verge del Claustre. L'esquema festiu més antic documentat a la ciutat és de 1675 i és una còpia de l'actual. D'aquí la necessitat de potenciar els actes tradicionals de la Festa Major, ja que a Catalunya només hi ha dues poblacions que conservin aquest esquema tan pautat i alhora antic, que són Solsona (1675) i Olot (1850). Aquesta festa de fort caràcter tradicional ha estat marcada també per unes institucions originades al seu voltant, primerament religioses i després cíviques, i que actualment encara hi prenen part. Antiguitat de
les institucions civicoreligioses que prenen part a la
festa: A tot això també cal afegir-hi que Solsona va ser una de les ciutats pioneres a celebrar la festa del Corpus. D'aquí ve la llarga tradició del folklore local. El papa Joan XVII l'any 1318 va estendre la festa a l'Església. Barcelona és la segona ciutat del món en celebrar-la, el 1320, i Solsona, l'any 1331, juntament amb Bagà, entre d'altres, mentre que la resta de poblacions la incorporaren molt més tard. Les pujades i baixades s'establiren de forma espontània des de l'origen de la festa, però de l'element primordial, els ballets, en tenim constància des de l'any 1431 a la plaça de l'Església. De forma anàloga,
aquests elements s'introduïren a la Festa Major, i així destaquem aquest
acte per la seva supervivència en un model igual que l'actual, és a dir,
una forma de manifestació conjunta que ha pogut subsistir prop de 600
anys. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Al voltant
de la festa | ||||||||||||||||||||||||||||||||
L'Ajuntament La Confraria de la Mare de Déu del
Claustre Els Quatre Administradors:
ja des de l'inici de la confraria, els representants d'aquest estament
eren els administradors, primerament un eclesiàstic, i després a semblança
de les corts catalanes s'instauraren també l'administrador Gaudí,
l'artístic, i l'artesà, que són elegits com a representants de la
Vint-i-quatrena. La Vint-i-quatrena: aquest òrgan tal i
com és actualment es constituí l'any 1689; format primerament per càrrecs
vitalicis, amb l'última reforma es va enfortir amb la novatat d'idees. Els
seus membres es reuneixen per controlar els béns i administrar totes les
propietats de la imatge. Recorren la processó darrere el bisbe de
Solsona. La Confraria: el grup més nombrós és el que formen els
diferents ciutadans catòlics de la parròquia de Solsona que s'inscriuen al
Claustre. Són els encarregats de triar els seus representants a la
Vint-i-quatrena. El Pendonista: un any
després d'haver instituït la Vint-i-quatrena, van encarregar un pendó per
tal que presidís la confraria en les diferents processons. Cada any la
confraria nomena un nou pendonista, la funció del qual rau en presidir el
recorregut de la processó amb la senyera davant la Mare de
Déu. El Laus Prennis: aquesta institució està formada exclusivament per dones i celebra la seva
festa el diumenge després de la Festa Major. És l'encarregada de vetllar
la Mare de Déu durant la Sabatina cada dissabte. L'escolania: grup que canta a les misses que se celebren a l'altar de la Patrona durant tot l'any. El seu paper es veu reconfortat actualment durant la Festa Major, per una escolania d'exescolans que reforcen els cants a la processó i les misses vespertines i de les 9 del matí. Els
Geganters Els Quatre Castells
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
Protocol escrit del folklore geganter El
conjunt de la manifestació gegantera de Solsona està agrupada sota
una mateixa empara, el Protocol del folklore geganter de les diades
del Corpus i de la Festa Major a la ciutat de Solsona, pioner a
Catalunya, i que ha estat i segueix sent mirall de totes aquelles
ciutats que volen preservar el seu patrimoni festiu. Aquesta eina,
que contribueix a conferir gran solemnitat a tots els elements,
va ser redactada l'any 1983 i poc després molts municipis catalans
el preneren com a model. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
A part de cada un dels elements i de la pròpia festa una part fonamental es sens dubte la musica, Solsona des d'antic pot gaudir d'un marc musical incomparable, amb un gran nombre de partitures que són adients per cada moment de la festa.Quan a la divisió musical, en destaquen els pasdobles, és a dir, el seguit de músiques que serveixen perquè els gegants i la comparseria es desplacin, i el seguit de ballets dels elements, el marc on es toquen dels quals és exclusivament la plaça Major. Els
pasdobles La Banda del regiment de
Navarra (1913) La gent ja associa un moment determinat de la festes amb certs fragments dels pasdobles. Antigament però, els gegants només executaven el passacarrers amb una sola partitura, anomenada "Bajo la doble àliga" i que actualment encara s'executa per l'anada a la Salve. Els altres són de mitjan segle XX fins a l'actualitat. Un dels millors músics del segle XX fou el mestre Joan Roure i Jané. D'ell són les partitures dedicades als nostres gegants. Les de Roure es combinen amb altres de caire popular. Pasdobles que s'interpreten durant la festa: El Gegant Vell (1978) Les peces més emblemàtiques pel sentiment genuïnament solsoní són les de Joan Roure, que va tenir un paper fonamental a la Festa Major. D'altra banda, els diferents ballets que s'executen al migdia són una part fonamental de la festa actual. Bona part de les músiques són de caràcter popular i algunes van néixer molt probablement de manera anàloga a la figura que l'executa. Joan Roure va arranjar bona part d'aquestes peces per una major sonoritat en la seva execució. Partitures
|
La
Festa /
Història i Orígens /
Programació
/ Notícies
/ Elements
Folklòrics / Bibliografia
i agraïments / Portada